Jednostki publiczne
Jednostki publiczne
O branży
Jednostki publiczne – urzędy, szpitale, instytucje kultury, jednostki samorządowe – funkcjonują w środowisku wysokiego stopnia regulacji prawnej, stałych nadzorców, obowiązków raportowych i konieczności transparentności. Normy dotyczące prawa pracy, budżetu, funkcji publicznych, dokumentacji kadrowej, sprawozdań, dostępności cyfrowej oraz ochrony danych osobowych wymagają zastosowania systemów specjalnie przygotowanych na te potrzeby.
System kadrowo-płacowy / HR w jednostkach publicznych musi nie tylko obsługiwać standardowe procesy kadr i płac, ale także:
być zgodny z odrębnymi przepisami dla sektora publicznego (ustawy o pracownikach samorządowych, nauczycielach, ustawach budżetowych, finansach publicznych etc.),
umożliwiać wieloźródłowe finansowanie (dotacje, budżet własny, środki unijne),
zapewniać elastyczność organizacyjną — jednostki organizacyjne, organ nadzoru, delegacje między jednostkami, rozliczenia między jednostkami budżetowymi, itp.,
wspierać administrację dokumentacją i kontrolę wewnętrzną (przeglądy, audyty, sprawozdawczość budżetową i kadrową),
oferować funkcje samoobsługi pracowniczej, transparentności, rejestracji czasu pracy, e-teczki, obiegu dokumentów, elektronicznego dostępu tak, by ułatwić pracownikom i kierownictwu dostęp do potrzebnych danych.
Kadry i dokumentacja
System umożliwia prowadzenie pełnej dokumentacji pracowniczej zgodnie z przepisami prawa pracy i ustawami regulującymi zatrudnienie w sektorze publicznym. Elektroniczne akta osobowe pozwalają na bezpieczne i zgodne z RODO przechowywanie danych, a także szybki dostęp do informacji o przebiegu zatrudnienia, awansach, uprawnieniach czy dodatkach wynikających z regulaminów jednostek publicznych (np. dodatki funkcyjne, dodatki zadaniowe, dodatek motywacyjny). Dzięki obsłudze wielu rodzajów umów i stanowisk system wspiera specyfikę zatrudnienia w administracji i instytucjach podlegających szczególnym regulacjom.
Szczegółowa ewidencja czasu pracy
System wspiera prowadzenie ewidencji czasu pracy w układzie wymaganym w jednostkach publicznych, uwzględniając specyfikę zmianowego harmonogramu pracy, dyżurów, nadgodzin czy pracy w niepełnym wymiarze etatu. Integracja z rejestracją czasu pracy (RCP) pozwala na automatyczne rozliczanie obecności, wyjść służbowych i absencji, a także na tworzenie harmonogramów zgodnych z przepisami i potrzebami organizacji.
Płace
Moduł płacowy został dostosowany do obsługi złożonych regulaminów wynagradzania obowiązujących w sektorze publicznym. System umożliwia automatyczne naliczanie wynagrodzeń zasadniczych, dodatków stażowych, funkcyjnych, motywacyjnych, trzynastek oraz innych świadczeń specyficznych dla jednostek budżetowych. Uwzględnia także potrącenia ustawowe oraz obowiązki związane z funduszem świadczeń socjalnych. Dzięki regularnym aktualizacjom systemu jednostka ma pewność, że naliczenia zawsze pozostają zgodne z obowiązującymi przepisami.
Raportowanie i sprawozdawczość
System wspiera przygotowywanie raportów i sprawozdań wymaganych przez instytucje nadzorujące sektor publiczny, m.in. sprawozdań dla GUS, zestawień kadrowo-płacowych dla organów prowadzących czy danych do ZUS i urzędów skarbowych. Narzędzie raportowe pozwala na szybkie tworzenie zarówno standardowych zestawień wymaganych prawem, jak i raportów dedykowanych dla potrzeb kierownictwa jednostki. Automatyzacja raportowania ogranicza ryzyko błędów, przyspiesza przygotowanie dokumentacji i ułatwia przechodzenie przez audyty czy kontrole.
Budżet i koszty
System umożliwia szczegółowe przypisywanie kosztów wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych do konkretnych jednostek organizacyjnych, projektów lub źródeł finansowania, co jest szczególnie ważne w jednostkach działających w ramach budżetu publicznego oraz korzystających z dotacji czy funduszy unijnych. Automatyczne dekrety kosztowe pozwalają na szybkie rozliczanie wynagrodzeń w systemie finansowo-księgowym, a rozbudowane analizy umożliwiają lepszą kontrolę limitów budżetowych i transparentność wydatkowania środków publicznych.